In de Sprintacademie in Ermelo hebben wij sinds kort een Interactieve Kansberoepenzuil als nieuwe innovatieve matchmaker. Deze nieuwe tool is ontwikkeld en gefinancierd door Arbeidsmarktregio Stedendriehoek en Noordwest Veluwe. Inclusief Groep mag voor de Noordwest Veluwe deze kansberoepenzuil in gebruik nemen.
In het Arbeidsonderzoekscentrum werken we al met VR-brillen, waardoor kandidaten zich een beeld kunnen vormen hoe werken in bijvoorbeeld de zorg of het Groen eruit ziet, zodat ze de juiste keuze kunnen maken. Deze lijn trekken we nu met de kansberoepenzuil door in de Sprintacademie.
Wat is dit voor zuil?
De Kansberoepenzuil is een interactieve applicatie met touchscreen met heel veel video’s over verschillende beroepen en bedrijven. Deze video’s geven werkzoekenden op virtuele wijze een kijkje in de keuken van een groot aantal bedrijven. Werkzoekenden krijgen in één oogopslag een ruimer beeld van de mogelijkheden in meerdere branches. Zeker in deze tijd van online ontmoetingen biedt de kansberoepenzuil nieuwe mogelijkheden aan werkgevers in hun zoektocht naar werknemers.
Hoe werkt het?
De digitale zuil vergelijkt op interactieve wijze alle kansrijke beroepen op basis van hard skills en soft skills. De beroepen worden geselecteerd op basis van wat kandidaten kunnen en niet op wat ze gewend zijn om te doen. Daarmee vergroot de kansberoepenzuil niet alleen de slagingskans, maar ook het zoekbereik van kandidaten naar werk.
Een kans voor werkgevers en werkzoekenden
Er staan al heel veel video’s van verschillende beroepen en bedrijven in de kansberoepenzuil. Wij gaan deze nu uitbreiden met video’s van bedrijven uit onze regio waar vacatures zijn. Zo kunnen de bedrijven zich op een toegankelijke manier presenteren aan de werkzoekenden in de Sprintacademie. Voor de kandidaten is het een toegankelijke manier om kennis maken met de vele mogelijkheden die er zijn.
We zijn blij dat het WerkgeversServicepunt FactorWerk en het Leerwerkloket, het Inclusief Groep mogelijk maken om deze innovatieve tool ook daadwerkelijk in gebruik te nemen.